Woensdag 12-10-2016

12 oktober 2016

Dag 2

Woensdag 12 oktober 2016

08.30 uur ontbijtafspraak.

Na het ontbijt op pad naar de Wawel-heuvel. (Zie link)

We kunnen niet dichtbij parkeren, zetten de anderen af zodat Pa niet te ver hoeft te lopen. Het busje parkeren we onderaan de heuvel en met de trap terug naar boven. Het (mot)regent en nodigt niet uit tot een wandeling rondom kasteel en kathedraal. Wel kijken we even neer op de draak (zie info link boven). Mijn fototoestel meldt problemen met de geheugenkaart. Helaas, enkel formatteren helpt. Heb ik alle foto's overgezet? Wat moet, moet.

binnenplaatsbinnenplaats2binnenplaats3

We lopen over het binnenplein van het kasteel, daarna bezoeken we de kathedraal.

Kathedraal

Fotograferen is niet toegestaan. In de crypte: fotograferen lukt.

Crypte1crypte2

20161012_112749

Is Chopin hier begraven? Nee het is enkel een gedenksteen. De grandeur in de kathedraal straalt van het interieur af. Verrijking repeat.

Buiten regent het nog steeds. We zoeken een leuk adres voor de lunch en komen uit bij Pad Wawelem. Bij het aanbod van een schnitzel met een glas wijn of bier schakelden een paar over van de goulash-soep naar de schnitzel.

lunch1lunch2lunch3lunch4Lunch5

Voor een korte rustpauze terug naar het hotel. Pa kan even rusten voordat het uiteindelijke doel van de reis begint. Om 15.00 uur zijn we bij Museum Schindler Fabryka. Krijgen een rondleiding door de tentoonstelling die gaat over Krakow (bewuste schrijfwijze) in de oorlog. Deze is op sommige momenten best heftig. Kinderen tussen 5 en 17 jaar, die een briefje schrijven. Dit komt echt hard binnen. History repeats.

Roma Liebling 5 jaar

Roma1Roma2

Halina Nelken 17 jaar

Halina Nelken 1Halina Nelken 2

Stella Muller 8 jaar

Stella Muller 1Stella Muller2

Renia Knoll 14 jaar

Renia1Renia2

Ook de volgende teksten hakken er in:

PolanskiHans Frank

Kruisvaarders, nazi's, japanners en isis. Poseren met joden die zijn opgehangen. Vernielen van kunst. Repeat

strop1strop2

beeldenstorm1Beeldenstorm2

Het museum kent meerdere tentoonstellingen, deze is een bezoek waard. Hard, realistisch, leren we hiervan? Opvallend veel jongeren onder de bezoekers, dat is bemoedigend.

Tinnen komStempel

Links, elk tinnen voorwerp symboliseert een jood wiens leven is gered.

BonnenPuzzel

De foto rechts is een puzzel die de beeltenis van Hitler toont als je de zwijnen goed combineert.

MuseumTrap

Op beide bovenstaande foto's rechts onze gids Marianna Dekapolitova

Emotioneel op sommige momenten, dan weer confronterend. Onze gids moet voort, om 18.00 uur is de opening van de nieuwe tentoonstelling.

Een probleem, er is geen tolk Duits - Pools. Hein springt in als "tussentolk". Pa vertelt in het Duits, Hein vertaalt naar het Engels en de tolk van het museum naar het Pools. Een aarzelend begin, daarna een beter samenspel. Het verhaal komt goed over bij de bezoekers. Alom waardering. Er worden drie nieuwe dagboeken aan het museum aangeboden.

Foto's van de opening van de tentoonstelling:

Directeur1TKL41211TKL41221TKL4128

P10405631TKL4177

1TKL4183P1040568

De nieuwe tentoonstelling Jeńcy Wojenni

P1040570

Bekijk hier de film van de opening van de nieuwe tentoonstelling. Pa vertelt het verhaal dat alle studenten zich moesten melden. Klik op onderstaande link:

Schermafbeelding 2016-10-22 om 17.25.23

Impressiefoto's van de nieuwe tentoonstelling

Bezoek ook eens de website van het museum via bijgaande link:

1TKL4209P1040572P1040573P1040574P1040575P1040576P1040579

We sluiten af met een hapje, een borrel, een korte blik op de nieuwe tentoonstelling (morgen hebben we meer tijd) en praten met bezoekers en medewerkers van het museum.

Herkenning, erkenning, waardering en zorgen delen. Een regenboog van talen. Verbroedering en verwantschap zijn voelbaar. Ook dat brengt leed met zich. Het is mooi geweest terug naar het hotel. Een hapje, een afzakkertje, naar bed.

metro uit de metro van 11-10-2016

00.00 uur Gaby proficiat, voor de eerste keer sinds we elkaar kennen ben ik er niet bij. Krakow, Auschwitz, Birkenau, Aleppo. Zij zijn er niet bij.

Pa is moe, voldaan, bewogen, bedrukt, opgelucht en voelt zich geborgen. No hard feelings, wel een boodschap. Dat is velen niet gegund, hebben velen niet gekund.

Ga terug naar de website via onderstaande link

1. Mignon Besselink:
    12 oktober 2016
    Leuk om te lezen. Hebbik toch het gevoel er een piep klein beetje bij te zijn.
    Geniet nog allemaal. Lieve groet Mignon
  2. Gaby Ruyten: