Vrijdag 14-10-2016

14 oktober 2016

Dag 4

Vrijdag 14 oktober, dag 4 van het bezoek aan Krakow. Om 09.00 ontbijt. Pa heeft een redelijk rustige nacht gehad. Het bellen met verzekering, alarmcentrale en Ryanair start weer op. Terugreis lijkt steeds moeizamer te worden. Ryanair kan Pa op grond van reisvoorwaarden weigeren. Wat dan? Alarmcentrale en zorgverzekeraar schuiven het balletje als een hete aardappel heen en weer. Rapport ziekenhuis mailen, Tomasz heeft een kopie en vertaalt deze in het Engels, helpt dat bij Ryanair?

12.00 uur uitgecheckt. Van slaapkamer naar busje, weer per eetkamerstoel. Verzekeraar en alarmcentrale zijn verbaasd, want wij zetten de reis door. Rijden richting luchthaven We moeten wel, zijn met 8 personen geboekt. Als niets lukt dan een huurauto. Onze laatste optie. Ca 15 minuten later op het vliegveld. Rolstoel regelen, Ryanair-balie bezoeken. Medewerker zegt assistentie toe, contactpersoon alarmcentrale verwacht het tegendeel. De begeleider van Ryanair zegt ons in het restaurant boven op te komen halen. We wachten, eten een soepje.

IMG-20161014-WA0000IMG-20161014-WA0001

14.15 uur. Met begeleider naar de incheck. Zonder problemen, bij de douane grondige controle voor enkele van ons, naar het vliegtuig.

Hulde aan Ryanair.

Geen enkel weerwoord enkel welwillend meewerken. Grondpersoneel helpt waar het kan. Gereserveerde plaats is omgeboekt. Pa zit nu achterin. Er zijn twee plaatsen naast hem vrij. Hans en Hein gaan bij hem zitten.

Eindhoven here we come.

20161014_174513

17.05 uur landen we op Eindhoven airport. We nemen afscheid van enkele reisgenoten. Het was een bijzondere reis in meerdere opzichten. Via Neer voor een korte begroeting, daar logeert Tara, naar de SEH in Roermond.

Rolstoel en het wachten begint.  De derde ronde. Repeat.

Na bijna 4uur wachten worden we opgeroepen. Moeizaam gesprek. Er is niets gebroken. Ziekenhuis wil pa niet opnemen. Nieuwe foto's, geen breuk, versleten heupgewricht links en rechts. Naar huis is geen optie: Pat. Ik zoek een opening. Laat Gaby en Marianne opnieuw achter zorginstellingen aangaan. Beet. Zorginstelling neemt contact op met ziekenhuis. Pa wordt voor tenminste 1 nacht opgenomen. Daarna zien we verder. 1 worden er 6. 'Rollatorles - traplooptraining'. Donderdag 20-10 mag pa naar huis.

Aftiteling en dank

• Tomasz Owoc, adjunct manager Faktory Schindlera, voor de uitnodiging, de organisatie, het gidsen, de gesprekken en ondersteuning in het ziekenhuis.
  • Marianna Dekapolitova, onze gids in het museum.
  • Kamila Buturla voor de foto's van de opening
  • Johan van Hoppe, voor het leggen van de contacten en het mogelijk maken van deze belevenis.
  • Eric van der Most, voor deskundige toelichting.
  • Pa, zonder jou hadden we dit niet mogen/kunnen beleven.
  • Hans, voor de zorgen 's nachts en bij het ontbijt.
  • Marjolein, voor de ondersteuning overdag.
  • Hein, voor reisleiding, taxi-driver, kamergenoot en telefonist.
  • Michel, voor steun en ondersteuning bij het vervoeren van pa.
  • Marianne en Gaby, ons thuisfront, onze bitter noodzakelijke hulp in Nederland en facetimers.
  • Hans Peulen, voor de opvang van Tara en het ophalen in Eindhoven.
  • Frank, wachtkamer en ziekenhuis specialist, website en reisblog.

Ga terug naar de website via onderstaande link

1. Gaby Ruyten:
    19 oktober 2016
    Mooi Frank!
  2. Inge Brinksma:
    22 oktober 2016
    Lieve familie!
    Mijn God, wat een reis....
    En wat een mooi verslag!
    Dankjulliewel voor het delen!
    Liefs van Inge
  3. Hanneke Kroonsberg:
    23 oktober 2016
    Lieve mensen, ik ben onder de indruk van jullie en jullie reisverslag, goed om het te mogen lezen. Zo ook het boek van (oom) Wim. In zijn verhalen hoor ik hem en zie ik hem voor mij, sterke beelden. Wens hem "all the best met heupen en lopen", en veel liefs voor hem en jullie allen.